Inleiding
Het is mogelijk om uitgebreide formulieren op de website te plaatsen, waarmee zoveel meer kan dan enkel contact opnemen. Het webformulier is een paginatype dat je helemaal zelf opbouwt door velden in de gewenste volgorde te slepen.

Installatie
Om gebruik te kunnen maken van het paginatype Webformulieren moet je eerst de Webformulier Paddlet installeren.
  • Ga naar de Paddle Store via de back-end van je website
  • Klik vervolgens op "Installeren" 

Configuratie
Na de installatie kan je een webformulier aanmaken
  • Ga naar Inhoud > Inhoud toevegen
  • Selecteer in de linkerkolom "Webformulieren"
  • Geef het formulier een titel
  • Ook hier kan je "Pagina-inhoud en opties aanpassen" en "Pagina regio's" toevoegen
  • Ga naar de dropdown Webformulier

  • Klik op "Bouwen" om een formulier te maken

  • Maak uw formulier door de velden via drag and drop te positioneren

  • Ieder veld dat je kiest moet je apart configureren, nadat je het op de gewenste plaats gesleept hebt. Klik op het pennetje icoon, rechts bovenaan het veld. Hier pas je de titel van het veld aan, via de tabbladen 'Eigenschappen', 'Toon', 'Opties' en 'Validatie' ontdek je per type veld vele mogelijkheden. Je kan een veld ‘vereist’ maken, dan is de bezoeker verplicht dit in te vullen als hij het formulier wilt indienen. Dit doe je in het tabblad 'Validatie'.

  • Bij het veld Bestand kan je kiezen voor "Uploadbestemming". Wanneer je kiest voor publieke bestanden, worden de geüpload bestanden in een publieke folder op de server geplaatst. Wanneer je kiest voor "Afgeschermde bestanden" worden deze in een private folder geplaatst. Naar veiligheidsredenen toe is het dus aan te raden om afgeschermde bestanden te selecteren


  • bij voorwaarden kan je aan de hand van een bepaalde waarde andere componenten al dan niet tonen. Klik daarvoor "Nieuwe voorwaarde toevoegen"

    in dit voorbeeld wordt "Geef ons uw feedback" getoond wanneer bij de radiobuttons "bent u reeds klant" ja is aangeduid. Klik hier voor een voorbeeld

  • Via de knop 'Instellen' in het menu, kan je de vele opties configureren. Hier bepaal je onder andere of het webformulier open of gesloten is, het maximale aantal inzendingen (in totaal en per persoon) en schrijf je het bevestigingsbericht

Emails versturen

  • Via "Emails" kan je een email laten verzenden naar bv de gebruiker die het formulier heeft ingevuld. 
  • Allereerst moet je een e-mailadres invullen. Bij adres vul je een adres is naar waar je de inzending wilt versturen. Dit gaat meestal over een intern e-mail adres. Zo wordt je op de hoogte gebracht dat er een inzending is. Indien je een bevestigingsmail wil sturen naar de eindgerbuiker, vink je componentwaarde aan en selecteer je in de dropdown de naam van het veld dat op het formulier het e-mailadres bevat.
  • Klik daarna op "+ voeg toe"

  • Indien je in de eerste stap een fout hebt gemaakt, kan je deze bovenaan nog steeds aanpassen.
  • Vervolgens kan je de details van je mail aanpassen: onderwerp, e-mail afzender en naam van afzender



  • Bij e-mail template maak je de inhoud op

  • De meest gangbare tokens (zijn variabelen die automatisch ingevuld worden bij het verzenden van de mail) hebben we voor jou al ingevuld. Indien je nog andere wenst, klik op "Browse available tokens"  Opgelet, wanneer je een mail laat verzenden naar de eindgebruiker, dien je de token "Bekijk dit bericht op de website: [submission:url]" te verwijderen. Dit is een rechtstreekse URL voor de beheerders van de site om de inzending te bekijken.

  • Wanneer de webformulieren worden ingediend, kan je de resultaten bekijken via "Inzendingen". Deze resultaten kan je downloaden naar een bestand via "Download"
  • Via genereer PDF kan je de inzendingen omzetten naar een PDF en meesturen in de bevestigingsmail of naar een ingesteld e-mail adres die geconfigureerd zijn onder "e-mails"
    • Onder algemene instellingen stel je het het papierformaat, afdruktstand en eventueel achtergrondafbeelding in van ed PDF
    • E-mail instellingen: de e-mail adressen die ingesteld zijn via "Emails" komen hier tevoorschijn. Klik "Voeg een PDF toe als een bijlage aan e-mail die verzonden worden naar de ontvangers van het formulier". De PDF zal nu naar alle adresssen verstuurd worden. Indien je dit niet wilt voor bepaalde adressen, vink deze dan aan onder "Voeg PDF niet toe"
    • PDF koptekst: stel een koptekst in zoals je dit bijvoorbeeld kan doen in een word bestand. Klik op available tokens om inhoud van het webformulier te gebruiken
    • Inhoud van het PDF bestand: plaats hier wat extra uitleg die mee in de PDF komt te staan. Ook hier staat de optie "Browse available tokens". De meest gebruikte is degene onder "Inzending" en dan [submission:values:?]. Je kan het vraagteken weglaten waardoor alle info van het webformulier erin wordt geplaatst of op de plaats van het vraagteken de formkey ingeven. Deze vind je terug bij het opmaken van het webformulier. Voorbeeld: [submission:values:voornaam].
    • Tip: wanneer je dit al hebt gedaan bij het e-mail template van de bevestigingsmail kan je die keys gewoon kopieëren
    • PDF voettekst: stel een voettekst in 


Als site beheerder kan je ook de permissies instellen van de webformulieren. 

  • Ga daarvoor naar de paddle store en druk op instellen
  • je krijgt volgend scherm te zien